Cello Resonance -#6- SUMMARY

[ 7/21/2022 ]    Labels:  96.Video & Study2

Cello's '8-shape' resonance body, that can resonate any pitches keeping them inside. Endpins mechanical resonance contrary depends on the endpin length and given pitches.  
チェロの筐体はあらゆる連続するピッチを共鳴させることができる。一方、エンドピンはその長さと与えられるピッチによって挙動が異なる。
( CELLO : Kinue NAKAHARA )

Cello Resonance (♯5) AEH SOLUTION

[ 7/04/2022 ]    Labels:   96.Video & Study2

Advanced Endpin Holder improves resonance and response.
Please try AEH and add to your repertoires the improved resonance and response world.
( CELLO : Kinue NAKAHARA )

Resonance Study (#4) Endpin Resonance

 [ 5/28/2022 ]   Labels:  96.Video & Study2

We know every string, pipes, wind instruments can be defined their frequency(/tones) by being determined two ends or the length.
Cello endpins behave as same. Then mosaic-like vibration effects from the endpin are added back on the original cello sound.
弦・パイプ・管楽器(wind instruments)、2点またはその長さを決めると共振する周波数(音程)が決まる。
奏者はその音を最大限響かせながら周囲に伝えたい時、楽器を空中に保持する。
一方、チェロのエンドピンはどうでしょうか。床の上に置いて2点(両端)を固定して使う。エンドピンはその長さ・材質・与えられる周波数に応じて共振し、その共振タイミングと振動数はモザイク状のサウンドエフェクトのようにチェロの音質や響きに影響する。
( CELLO: Kinue NAKAHARA )

 

Cello Resonance -#3- Interference and Wolf Tone

 [ 4/30/2022 ]   Labels:  96.Video & Study2

 
Cello's '8-shape' resonance body, that can resonate any (and continuous) pitch keeping them in its inside, is a great invention.
However, cello was destined to share a wolf tone at its center range instead. This one point discontinuity seems a compensation that the infinite is confined in the finite.  ( Cello : Kinue NAKAHARA )

チェロ(バイオリン族)の8の字型の筐体、それはあらゆる(しかも連続した)ピッチを共鳴させることができる画期的な発明品である。しかし同時に、ウルフトーンという"干渉うなり"を音域の中央付近に持つことになった。それは「無限」を「有限」な箱に閉じ込めようとした代償のように見える。



 

7A-33 Low tone resonance - 4 -

[ 2/03/2022 ]    Labels:  53.Endpin-Resonance3

 
This post is the last report on Endpin-Resonance study series, commented on low tones E(83Hz)-F(88Hz) on C string.
We can see two typical resonance patterns in this area. Sometimes harsh influence to floor is observed on this spot.
The first pattern is the same as being seen at C-D tone(:accompanied with interference beats). For example, interference between E(83Hz, 4.11m-wavelength) and 'E + endpin length'(: 4.1 + 1.0 = 5.1m :redundant wavelength ) was sometimes seen on the endpin.
The second pattern relates to endpin's two-ends resonance. In this case, for instance, rather narrow F(88Hz) resonance orbit shifts the resonance angle along backward and forward in the cello body, then endpin delivers the swing to its two ends. This physical vibration sometimes seems bringing harsh impacts to the floor.

エンドピン共振の一連の調査の最終として、C線の E(83Hz)-F(88Hz)付近についてまとめる。
エンドピンの振動が床に伝わっている第2のスポットである。ここでは特徴的な二つの振動パターンが見られる。
第一は C-D音で見られたのと同様なきつい干渉振動がエンドピンに観察される場合であり、第二はにエンドピンの中央はほとんど振幅が無いのにピン先(正確には両端)で大きな振動となり床を叩いているような場合である。
第一の干渉が起こっている場合は、例えば E と E+1.0m の二つの波長(振動数)が干渉している。つまり、エンドピンの全長が加わった(ピッチが大幅に下がった)波長・ルートが存在する。
第二の場合は、筐体内で 2ビートで共振する8の字軌道(=波長が短くなるので、振動方向が筐体の前後方向に移ってきている)に物理的に共振してエンドピンの両端も2ビートで前後方向に共振している場合である。この時の床への衝撃は大きい。 

7AC1_E83Hz_Floor-Resonance-SteelPipe300-Simulation

7AC2_F88Hz_Floor-Resonance-Ti300-Simulation