[ 05/26/2019 ] Labels: 61..Sound color-2
Cello's 46 chromatic data measured last year, A(442Hz) to C(66Hz), played mezzo-piano and arco, with 3-material 300mm-length endpins, are being reviewed closely again.
How can endpins(and the floor) influence cello's sound color/mechanical resonance? Can we see it graphically?
When 64 chromatic notes on 8-year-old cello was bowed without endpin, following notes took rather large amplitude at sound data on oscilloscope: A(442Hz), F, C, A, F, E, A#, G#, F#, F, D#, C(15Hz). Whereas, F, E, D notes were observed as a soft amplitude at tail-pin(bottom).
This tendency probably means that each note has a favorite resonant direction in cello body.
If a cello deploys an endpin and the two points of endpin are fixed between tail-pin and the floor, endpin resonates/react to specific tones and the overtones according to the endpin length and the material. These frequencies are unfortunately overlap the sound range of cellos.
For instance, a 300mmL carbon endpin remarkably and mechanically resonated to D(295Hz), A, D#, D, G#, G, D#, D, C#(70Hz).
Steel pipe and titanium endpin seem to take slightly shifted frequencies and resonance patterns.
エンドピン無しの場合、測定音(=表板振動に相当)では、高音側より A, F, C, A, F, E, A#, G#, F#, F, D#, C で大きい振幅が見られ、逆にテイルピン(底板)側では、F, E, D で共鳴振動が小さかった。
音(周波数)により、チェロ胴体の中で共鳴する方位が異なっていることが予測される。
エンドピンを装着した場合、先端が床で固定されるとエンドピンはその長さ(・材質)により特定の周波数に共振するようになる。(不幸なことに、エンドピンの共振周波数はチェロの音域と重なっている。)
この測定では、例えばカーボンエンドピンの場合、高音側より D, A, D#, D, G#, G, D#, D, C# で顕著な共振がみられた。
金属系エンドピンの場合は少しづつではあるが、共振周波数とパターンがシフトしているようだ。