7B30 C(66Hz)/C#(70Hz) Resonance Amplitude by Endpin Length

[ 06/06/2023 ]       Labels: 54.Endpin-Resonance4

Resonance amplitude at C(66Hz) and C#(70Hz) were measured by changing the endpin length.
(1)When endpins are removed from cello the lower/bottom body seems taking leading role for the resonance. On the other hand, if endpins are installed on the floor, the center of the body resonate most. By being fixed the tip of endpin, cello resonance changes the mechanism.
(2)When endpins are installed the resonance pattern of endpin (also cello body) seem change according to the endpin length. Sometimes the body resonance of Top-Center-Bottom become close each other. Something must be occurring.

測定点(Body上、Body中央、Body下、エンドピン)の振動強度をエンドピンの材質・長さごとに測定した。
(1)エンドピン無しで C.C#音を測定した場合は筐体の下部分の振動が最も大きかった。一方エンドピンを装着すると、筺体の中央部の振動が最も大きかった。床によってエンドピン先端が固定されるためチェロの共鳴の中央値が変化していることを示している。
(2)エンドピンを装着した時、エンドピンの長さによって、Body上①、Body中央②、Body下③ の振幅強度とバランスに差がある。①②③が近接しているトーンがある。Bodyの共鳴がフラット化していて何か大きな変化が起きている可能性がある。

7B31_PinLength-C66-WOpin-Cbn54floor #endpin #length #resonance #cello #共振 エンドピンの有無 長さ による共振パターン の変化

7B32_PinLength-C66-STPfloor-ATPAEH #endpin #length #resonance #cello #共振 エンドピンの有無 長さ による共振パターン の変化

7B33_PinLength-C66-Ti_floor #endpin #length #resonance #cello #共振 エンドピンの有無 長さ による共振パターン の変化

7B34_PinLength-C#70-WOpin-Cbn54floor #endpin #length #resonance #cello #共振 エンドピンの有無 長さ による共振パターン の変化

7B35_PinLength-C#70-STPfloor-STPAEH #endpin #length #resonance #cello #共振 エンドピンの有無 長さ による共振パターン の変化

7B36_PinLength-C#70-Ti_floor #endpin #length #resonance #cello #共振 エンドピンの有無 長さ による共振パターン の変化